Blog o naší úžasné rozrůstající rodině, našich zážitcích, pokrocích a názorech

neděle 7. srpna 2016

První sklizeň

   Můj sen je mít alespoň 1/3 zahrady jedlou. Moje babička na Ukrajině jí má nejedlou jen možná z 1/10, nemají tam ani žádné okrasné stromy jen ořešáky, jabloně, hrušky a višně (tu má skoro každá zahrada). Prostě jí hlavně to, co si vypěstují, na zimu si do naloží a jede se dál. V důchodu vlastně už nedělají téměř nic jiného než že se starají o zahradu a pole..
  Naše zahrada je rozdělená do několika částí, kde jedna bude časem jen pro pěstování ovoce a zeleniny. (teď ještě pořád čeká na nádrž na dešťovku :-) )
Po příjezdu z dovolené
  Letos jsme trochu neprakticky pro naši zahrádku vyrazili na dovolenou na Sicílii zrovna v termínu, kdy je na ní spousta práce a nejvíc se sází a přesazuje. V Albertu byla v březnu výborná větnostní akce, kde se za nákupy dala získat semínka zeleniny. Už jsem si dělala plány, co vše si zasadím, ale realita byla jiná.. Půda je tu bohužel jílovitá a nejlépe by bylo ji zorat pořádně hluboko a pořádně pohnojit, na to jsme zatím neměli čas ani sílu...Já si chtěla hlavně poprvé vypěstovat mrkev a řepu. Od známého, co má Bio farmu( www.dobrafarma.cz ) jsem dostala sazeničky salátů a kedluben, tak jsme narychlo udělali jen čtyři vyvýšené záhony původně z kompostéru.
Nahoře dvě řady jahod z loňska versus letošní
Od kamarádů jsme si navozili koňský hnůj.

Jahodám se kupodivu daří celkem slušně i v našem jílu..

Předpěstování sazeniček není nic lehkého. Stojí to nejen spoustu práce, ale i nervů a místa. Zasít, pak miniaturní rostlinky, které se neustále neposlušně vytahují za sluníčkem přesazovat hlouběji, pak je, jestli vám tohle přežily, přesadit zvlášť.. a včas je pak zasadit ven.. Ani nevím, jak se mi to povedlo, ale ze semínka (stousty semínek) mi vyrostla rajčata, jedna kopretina a bazalka, která odešla o něco málo později :-D. Kvůli třítýdennímu pobytu na Sicilii jsem ta svoje rajčata po téhle piplanině a jemné důkladné péči nestihla ani včas zasadit ven a nechala jsem jen dvě (ale chytla se krásně!!)


   Přečetla jsem si, že jde předpěstovat i slunečnice, které za oknem rostly jako o závod, ale moc mi přerostly, takže potřebovaly oporu a já je tak tak stihla přesadit. (chytly se všechny), včetně nečekaných semínek v kompostu, které díky lepšímu hnojení vyšplhaly a dorostly do obřích rozměrů..








Po návratu z dovolené nás pak čekal nejen přerostlý trávník, ale i totálně zarostlé záhony - plevelem :-D Ani jsem nevěděla, co mám plít..  viz foto

Co jsem tedy zasadila a sklidila:
jahody- rostou samy, chtějí vodu a občas přihnojit (ne když už mají plody), loňské hodně vyrostly
saláty, kedlubny- potřebují hodně vody a dobrou půdu
květák, zelí- dostala jsem sazenice, musí se včas sklidita, aby je nesnědl hmyz
špenát ani ředkvičky mi nevyrostly, špenát šel do květu..asi jsem je zasela moc pozdě
rajčata- chtějí hodně vody a později "protrhat", aby zrála a ne jen kvetla
okurky- hojně rostly jak nakládačky ze sazeničky, tak i ze semínek a taky salátovky (ty mi teď bohužel objevila Brigita a myslím, že sklizeň už nebude..3 sklenice jsem ale naložit stihla :-D
mrkev- zatím roste, potřebuje půdu bez kamenů, aby rostla rovně a protrhat,aby měla místo
řepa- dnes jsem sklidila první mini, zasejí se rovnou do země, ale musí se pak protrhat na vzdálenost cca 5cm, aby měly místo růst
lilek- mám sazeničku "moneymaker", jeden už roste
dýně- mám ze sazeniček, které kupovala tchýně a ani nevím, co z toho bude,ale rostou a rostou
hrášek- zasadila jsem ho málo, Zoe už vše snědla :-) rostly snadno, nevadí jim mráz
fazole- chytly se mi tmavé fazole z obchodu, zkoušela jsem i bílé a mungo, ale ty tak nerostou
brambory jsem zasadila cvičně do kompostu, teprve budou

Máme už i vlastní maliny, rybízy a v neposekané části zahrady bujně rostou ostružiny, o které jsme se vlastně nestarali nijak, ale byly výborné.

První jablíčka nesly i jabloně zasazené loni na jaře. Neskutečně tu ale řádí mšice..potvory. Zatím zkouším boj česnekem a kvašenými kopřivami. Příští rok zkusím i květiny (viz tento článek)

Dobře roste i kopr, fenykl..zasazené ze semínek z "koření"


Žádné komentáře:

Okomentovat